کتابخانه عمومی حضرت ابوالفضل (ع) ادیمی

يكشنبه, ۶ شهریور ۱۴۰۱، ۰۷:۵۲ ق.ظ

معرفی کتاب کتابخوان ماه 1401

«سرگذشت پزشکی در ایران»

پدیدآور: یاسر مالی، احسان رضایی

ناشر: نشر افق

تعداد صفحات: ۱۳۶

قدیمی‌ترین دوره تاریخ پزشکی ایران را به دوران آریایی‌ها و پزشکی به نام تریتا نسبت می‌دهند. چنانچه در کتاب دینی زرتشتیان اوستا، درباره پزشکی دوران هخامنشی و پیش از آن نیز می‌توان نشانه‌هایی یافت. در آثار به جامانده از شهر سوخته تاریخ پزشکی ایران و توانمندی پزشکان آن دوران مشهود است؛ چنانچه جمجمه دختری نوجوان را شکافته‌اند تا بیماری او را درمان کنند و یا چشم مصنوعی که برای زن میانسالی در حفره خالی چشم او جایگذاری کرده‌اند.
در این کتاب به پیشگامان پزشکی ایران و ظهور جندی‌شاپور و رویدادهای تأثیرگذاری همچون ورود اسلام، عصر ترجمه و عصر تألیف، اشاره شده است. در فصل هفتم آن از دانشمندانی چون رازی و ابن‌سینا یادشده و تاریخچه حضورشان مورد بررسی قرار گرفته است. همچنین از حمله مغول و ویرانی شهرهای آباد و سوزاندن کتاب‌ها یا ریختن در رود دجله و به طور کلی افول عصر طلایی سخن گفته است.

نویسندگان «سرگذشت پزشکی در ایران» در فصل یازدهم و دوازدهم کتاب به ورود طب جدید و پزشکی معاصر پرداخته اند. مطالب کتاب مختصر همراه با نکات مهم و کاربردی است که با اضافه‌شدن تصاویر مستند سیاه و سفید درک مطلب را تسهیل کرده است. در پایان کتاب نیز به منابع استفاده شده در تدوین اثر اشاره شده است. 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۱/۰۶/۰۶
ابراهیم شهریاری

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی